CLICK HERE FOR FREE BLOGGER TEMPLATES, LINK BUTTONS AND MORE! »

Pages

Monday, March 7, 2011

:: SUP AYAM 7 REMPAH.....LAMA BETUL TAK MAKAN ULAM2 ::



Salam petang yang mendung2 gitu.....
Kalau aku cakap aku malas hari ni,kau orang percaya tak?Haaa...jawab2??Lah..tak tahu ke?takpe lah,nanti aku jawab sendiri ye.Hari ini aku tak malas,rajin sangat2,sebab apa?sebab hari ini hari rajin aku..hehehe.Mesti ada yang cakap,ada aku kesah,kau rajin ke tak?Kesah tak kesah,aku pun tak kesah..huhuhuhu....,hari ni kan,aku masak menu simple,simple lagi??yelah..memang favourite aku yang simple2 ni,senang nak masak dan tak perlu ambik masa lama2 kan?Antara menu untuk lunch hari ni,sup ayam 7 rempah,ulam pucuk...pucuk..pucuk??pucuk apa ye,aku lupa lah,aayoyoo!!mcm mana boleh lupa?hehehe..kau orang tengok lah gambar dkt atas tu,mana tau,ada yang tau pucuk daun apa kah itu?aku lupa ke..aku tak tahu nama daun pucuk yang aku ulam tu?sebenarnya aku tak tahu nama daun pucuk apa yang aku ulam...hahahaha...gila2.Malam tadi adalah tanya dkt ibuanda,tapi tak fokus pulak,haaii..dah tanya tapi tak fokus(nang gasak!!).Takpe lah kita sambung lagi,aku ulam dgn sambal belacan,eemmm..nyum2!lama betul tak makan ulam2 ni,memang berselera hubby dan anak2 tadi,sampai tambah nasi 2-3 pinggan,hehehe...lebih2 lagi ada telur masin rebus,apalagi berselera benar2 lah makan.Panjang pulak aku celoteh hari ni,happy kot...heheheh..jom layan!
=)

Bahan sup ayam 7 rempah:
6 pcs sayap ayam(potong 4 or 2 )
2 biji kentang (kupas kulit dan potong 4)
garam/perasa
1 sudu besar lada hitam kasar
1 mangkuk air
rempah tumis(kayu manis/bunga lawang/buah pelaga/bunga cengkih)


Bahan tumbuk:
4 biji bawang merah
4 ulas bwg putih
sebesar ibu jari halia
1 sudu kecil jintan manis
1 sudu kecil jintan putih
1 sudu kecil ketumbar
Bahan hiasan:
daun sup/daun bwg hiris halus
bwg goreng


Tumis bahan tumbuk dan rempah tumis sampai kekuningan sedikit dan naik bau.Kemudian masukkan kentang dan ayam yang dah dibersihkan.Gaulkan sebati,selepas itu masukkan air.Biar seketika,sampai mendidih.Bila dah mendidih masukkan garam/perasa dan lada hitam.Biar sampai ayam dan kentang cukup masak.Barulah dihidangkan dan tabur dgn daun sup,daun bawang dan bwg goreng.


Sambal belacan:
1 biji cili merah
1 biji cili hijau
2-3 biji cili padi
2 genggam ikan bilis
2 kiub belacan(dibakar terlebih dahulu)
sedikit sahaja gula


Tumbuk semua bahan sampai lumat.Untuk telur masin,semua orang dapat buat,rebus je...nyum2!Selamat Mencuba... >.<


0 comments:

Post a Comment