CLICK HERE FOR FREE BLOGGER TEMPLATES, LINK BUTTONS AND MORE! »

Pages

Wednesday, March 9, 2011

:: BINGKA LABU ::







Salam awal pagi rabu(sesudah subuh)....
Bingka ni saya buat petang kemarin untuk minum petang,tapi macam biasalah,saya ni selalu je tak sempat nak nak masukkan n3,bila ada masa terluang sedikit tu,cepat2 lah upload kan.Resepi bingka ni saya dapat dari my resepi tapi telah di ubah suai sedikit untuk menepati citarasa saya.Berbaloi jugak sebab rasanya not bad!Sempat jugak saya hantarkan bingka ni ke rumah parents dan kakak sulung saya petang kemarin,lepas tu bawak adik yang no3 pergi shopping barang dapur sikit.Haa...cik mirae adik saya yang no3 ni,masih serumah dgn parents kita org,belum kahwin tapi dah ada yang punya..hehehe..dialah antara sudi komen dkt blog saya ni..hehehe,thanks mirae.So..kita tengok bahan2 utk bingka labu ni..layan!! =)



Bahan2nya:
450gm labu kuning(kupas kulitnya dan rebus hingga lembut)
3 sudu besar majerin
1 mangkuk gula kasar(size m)
5 biji telur gred A
1 sudu kecil esen vanilla
2 mangkuk tepung gandum
1 kotak(200ml)santan pekat(kara)
50ml air
1 sudu kecil garam



Labu yang dah siap direbus,ditoskam airnya dan dilecek halus ketika masih panas dan gaulkan dgn 3 sudu majerin tadi,tepikan.Blendkan telur,santan,gula,tepung,garam,air,esen vanilla,hingga sebati.Selepas itu masukkan dlm bekas labu tadi dan gaul semua bahan sebati.Tuangkan kedalam acuan/loyang dan bakar sampai masak. >.<




0 comments:

Post a Comment