CLICK HERE FOR FREE BLOGGER TEMPLATES, LINK BUTTONS AND MORE! »

Pages

Showing posts with label sup. Show all posts
Showing posts with label sup. Show all posts

Sunday, March 13, 2011

:: PISANG GORENG/SUP KENTANG/GRIMY BURGER ::


pisang goreng ni saya buat untuk sarapan pagi tadi....


sup kentang utk makan tengahari tadi,lauk sampingan..ikan masin kering dan telur masin

burger untuk makan malam
Salam malam semua...
Kemarin saya tak berblogger sebab saya cuti masak.Bawa anak2 makan dekat luar lepas tu petang sikit pergi rumah parents.Kakak call,dia kata ada buat pau kari dan ibuanda kita orang ada buat donat susu,so singgah lah sekejap,lagipun nak ambik adik yang no3(cik mirae)nak tidur 2 malam dkt rumah saya,lagipun sabtu,ahad dia tak kerja,adik yang no5 pun ada sama(cik asna),dia dah 4 malam dekat rumah saya,yang ni pulak tengah tunggu keputusan spm keluar,agaknya hari isnin ni keluar kot keputusan spm.Harap2 dapat keputusan yang baik,insyaallah...nak cita pasal menu hari ini,saya masukkan n3 hari ni sekali gus,dari sarapan pagi ke menu tersangat simple(lunch) dan 1 menu yang adik2 serta anak saya buat utk makan malam ni grimy burger.Saya bagi nama grimy burger sebab kalau awak semua tengok pic burger dkt atas tu,burger ni nampak comot je,so bagi lah nama grimy burger.Comot2 tapi sedap tau,saya bagi 2 1/2 bintang dari 5 bintang ok lah tu!!Sekurang-kurangnya kita hargai hasil kerja tukang masak yang baru nak belajar masak ni...hehehe,teruskan usaha adik2 ku!Jom layan!!! =)
Bahan2 utk pisang goreng:
2o biji pisang kepok
2 mangkuk tepung gandum
4 sudu minyak masak
1 sudu besar serbuk kunyit
1 sudu kecil garam
air
Gaulkan semua bahan sampai sebati kecuali pisang.lepas itu barulah masukkan pisang dlm adunan tepung,kemudian bolehlah digoreng dlm minyak panas.goreng sampai pisang garing dan masak.boleh dihidangkan..
Bahan utk sup kentang:
3 biji kentang(kupas kulit dan potong 6)
1 mangkuk kecil suun
lada hitam/garam/air
Bahan tumbuk:
3 biji bwg merah
2 ulas bwg putih
sedikit halia
sedikit ikan bilis
Tumis bahan tumbuk hingga kekuningan dan naik bau,masukkan kentang gaul sekejap dan masukkan air.Biar mendidih dan masukkan lada hitam dan garam.bila nampak kentang dah masak,bolehlah masukkan suun.tutup api,dan hidangkan..
Bahan utk burger:
10 biji roti burger(belah 2 jgn putus dan sapukan dgn planta,panaskan ats plat burger sampai kekuningan sedikit)
1 biji timun(potong nipis)
2 biji tomato(potong nipis)
1o biji daging burger
10 biji telur
lada hitam/garam halus
sos cili/sos tomato/mayonis
5 keping cheese slice
cara2nya,seperti burger2 yang biasa kita kita buat,isikan sahaja bahan2 yang dah sedia ada,dan boleh dimakan.daging burger jgn lupa dimasak ok,saya nak cepat ni,aisya dah menanggis...bye!


Monday, March 7, 2011

:: SUP AYAM 7 REMPAH.....LAMA BETUL TAK MAKAN ULAM2 ::



Salam petang yang mendung2 gitu.....
Kalau aku cakap aku malas hari ni,kau orang percaya tak?Haaa...jawab2??Lah..tak tahu ke?takpe lah,nanti aku jawab sendiri ye.Hari ini aku tak malas,rajin sangat2,sebab apa?sebab hari ini hari rajin aku..hehehe.Mesti ada yang cakap,ada aku kesah,kau rajin ke tak?Kesah tak kesah,aku pun tak kesah..huhuhuhu....,hari ni kan,aku masak menu simple,simple lagi??yelah..memang favourite aku yang simple2 ni,senang nak masak dan tak perlu ambik masa lama2 kan?Antara menu untuk lunch hari ni,sup ayam 7 rempah,ulam pucuk...pucuk..pucuk??pucuk apa ye,aku lupa lah,aayoyoo!!mcm mana boleh lupa?hehehe..kau orang tengok lah gambar dkt atas tu,mana tau,ada yang tau pucuk daun apa kah itu?aku lupa ke..aku tak tahu nama daun pucuk yang aku ulam tu?sebenarnya aku tak tahu nama daun pucuk apa yang aku ulam...hahahaha...gila2.Malam tadi adalah tanya dkt ibuanda,tapi tak fokus pulak,haaii..dah tanya tapi tak fokus(nang gasak!!).Takpe lah kita sambung lagi,aku ulam dgn sambal belacan,eemmm..nyum2!lama betul tak makan ulam2 ni,memang berselera hubby dan anak2 tadi,sampai tambah nasi 2-3 pinggan,hehehe...lebih2 lagi ada telur masin rebus,apalagi berselera benar2 lah makan.Panjang pulak aku celoteh hari ni,happy kot...heheheh..jom layan!
=)

Bahan sup ayam 7 rempah:
6 pcs sayap ayam(potong 4 or 2 )
2 biji kentang (kupas kulit dan potong 4)
garam/perasa
1 sudu besar lada hitam kasar
1 mangkuk air
rempah tumis(kayu manis/bunga lawang/buah pelaga/bunga cengkih)


Bahan tumbuk:
4 biji bawang merah
4 ulas bwg putih
sebesar ibu jari halia
1 sudu kecil jintan manis
1 sudu kecil jintan putih
1 sudu kecil ketumbar
Bahan hiasan:
daun sup/daun bwg hiris halus
bwg goreng


Tumis bahan tumbuk dan rempah tumis sampai kekuningan sedikit dan naik bau.Kemudian masukkan kentang dan ayam yang dah dibersihkan.Gaulkan sebati,selepas itu masukkan air.Biar seketika,sampai mendidih.Bila dah mendidih masukkan garam/perasa dan lada hitam.Biar sampai ayam dan kentang cukup masak.Barulah dihidangkan dan tabur dgn daun sup,daun bawang dan bwg goreng.


Sambal belacan:
1 biji cili merah
1 biji cili hijau
2-3 biji cili padi
2 genggam ikan bilis
2 kiub belacan(dibakar terlebih dahulu)
sedikit sahaja gula


Tumbuk semua bahan sampai lumat.Untuk telur masin,semua orang dapat buat,rebus je...nyum2!Selamat Mencuba... >.<


Tuesday, February 22, 2011

:: SUP 4 COLOUR ROLL & TELUR SIMPLE ::.....RESEPI 2 HARI LEPAS


Salam afternoon semua...
Nak share menu simple yang saya masak 2 hari lepas.Haa...ni baru nak masuk dlm N3 sebab beberapa hari ni busy dan tiba2 rasa malas pulak nak membloggerkan diri ni....heeemmm......???entah??malas sebab malas lah agaknya ye??Jom...kita tengok bahan2 utk 2 menu yang saya buat ni,very simple!! =)


BAHAN UTK SUP 4 COLOUR ROLL:
1 BATANG 4 COLOUR ROLL(DIPOTONG)
2 BATANG DAUN KUCAI
SEDIKIT HALIA DIHIRIS HALUS
2 ULAS BWG PUTIH DIHIRIS
2 BIJI BWG MERAH DIHIRIS
1/2 BATANG CARROT POTONG IKUT SUKA
3 BIJI SHIITAKE MUSHROOM POTONG IKUT SUKA
GARAM/PERASA/LADA HITAM


CARA2 NYA:
TUMIS BHN HIRIS HINGGA NAIK BAU,MASUKKAN CARROT,MUSHROOM,DAN 4 COLOUR ROLL.SELEPAS ITU MASUKKAN AIR BIAR MENDIDIH,KEMUDIAN MASUKKAN GARAM,PERASA DAN LADA HITAM.TUTUP API BARULAH DIMASUKKAN DAUN KUCAI.


BAHAN UTK TELUR SIMPLE:
3 BIJI TELUR
1 BIJI BWG BESAR DIHIRIS HALUS
2 SUDU SOS TIRAM
1 SUDU KICAP PEKAT MANIS
1 MANGKUK KECIL JAGUNG DAN KACANG PEAS
GARAM

CARA2 NYA:
TUMIS BWG BESAR HINGGA SEDIKIT LAYU KEMUDIAN PECAH TELUR SATU PERSATU,GAUL2KAN.MASUKKAN PULA JAGUNG DAN KACANG PEAS,KEMUDIAN MASUKKAN SOS TIRAM DAN KICAP,SEDIKIT GARAM DAN PERASA.SELAMAT MENCUBA.... >.<




Tuesday, February 15, 2011

:: MEE MAGGI SUP SPECIAL... SALAM MAULIDUR RASUL ::


Salam Maulidur Rasul buat semua
Umat Islam diseluruh dunia..................
Pagi ni,keadaan sejuk2 je,damai dan tenang.Bunyi burung2 berkicauan,walaupun sekejap tadi hujan turun renyai2 tapi tak menghalang pun kita semua dari menyambut hari kelahiran nabi yang tercinta dan disayangi kita semua.Nanti saya nak sambung biodata dan profil Nabi Muhammad s.a.w dalam jom kongsi cerita.Ni nak kongsi sedikit menu breakfeast pagi ni,mee maggi sup special.????????mesti rasa pelik kan??mana tak nya mee maggi,tak kan tu pun nak kongsi kan?Takde lah,cuma nak kongsi cara saya masak mee maggi sup,selalunya org letak telur je dh cukup.tapi yang ni lain sikit,lain yg mcm mana ye?haa...kena lah tengok bahan2 nye ye.. =)
BAHAN2NYA:
1 BUNGKUS MEE MAGGI SUP AYAM
1 BIJI BWG MERAH DIHIRIS HALUS
1 ULAS BWG PUTIH DIHIRIS HALUS
1 BIJI TELUR
2 BIJI MUSHROOM DIHIRIS NIPIS
2 BATANG DAUN KUCAI DIHIRIS
3 HIRIS 4 COLOUR ROLL(YG SAYA BUAT HARI TU)
1 BIJI TOMATO POTONG 4
SEDIKIT LADA HITAM
CARA2NYA:
TUMIS BWG MERAH,BWG PUTIH HINGGAN NAIK BAU,MASUKKAN MUSHROOM,DAN AIR.BIAR MENDIDIH SEBENTAR BARULAH DIMASUKKAN MEE TADI, TELUR DAN PERENCAH NYA SEKALI.KEMUDIAN MASUKKAN HIRISAN ROLL TADI.LAST SEKALI MASUKKAN TOMATO,DAUN KUCAI DAN LADA HITAM,TUTUP API SEBAB TAK NAK DAUN KUCAI DAN TOMATO JADI LAYU.BOLEH MAKAN DGN SOS CILI @ SAMBAL KICAP,TERPULANG PADA SELERA MASING.RESEPI SIMPLE TAPI SEDAP DIMAKAN.SELAMAT MENCUBA...... >.<

Sunday, February 13, 2011

:: SUP KENTANG SUUN & 4 COLOUR ROLL ::



Salam night everybody....
Petang tadi sempat lah keluar sekejap,pergi beli barang2 dapur sikit.Pastu singgah sekejap dekat rumah parents.Sampai je rumah,sempat lah saya masak 2 jenis lauk yang ala kadar untuk di jamu kami 4 anak beranak.Nak tahu resepi nye,sabar ye.Malam ni SDP masak sup kentang suun dan 4 colour roll,sup kentang ni saya dpt dr blog resepi nannie,cuma saya tambahkan 2,3 bahan sikit.Terima kasih lah utk resepi yang simple dan sedap ini ye.Untuk 4 colour roll pulak saya baru je first time buat,menjadi lah jugak,not bad!hehehe.. =)


BAHAN UTK SUP KENTANG SUUN:
2 BIJI KENTANG(DIPOTONG 6)
2 BATANG DAUN KUCAI(POTONG 1INCI2)
4 BIJI CHINESE MUSHROOM POTONG 4
1 MANGKUK KECIL SUUN
2 BIJI BWG MERAH DITUMBUK
2 ULAS BWG PUTIH DITUMBUK
SEDIKIT HALIA DITUMBUK
SEDIKIT IKAN BILIS DITUMBUK
GARAM/PERASA/LADA HITAM
2 MANGKUK AIR
CARA2NYA:
TUMIS BAHAN TUMBUK HINGGAN KEKUNINGAN SEDIKIT.MASUKKAN KENTANG DAN MUSHROOM.KEMUDIAN AIR,BIARKAN MENDIDIH DAN KENTANG CUKUP MASAK.SELEPAS ITU MASUKKAN SUUN,BIAR SEKEJAP,BARULAH MASUKKAN DAUN KUCAI,GARAM/PERASA DAN LADA HITAM.
BAHAN UTK 4 COLOUR ROLL:
20 BIJI FISH BALL VEGE
1 BIJI TELUR
1-2 SUDU MINYAK
GARAM/PERASA
SEDIKIT LADA HITAM
5 SUDU TEPUNG UBI
KESEMUA BAHAN DIBLEND SAMPAI HALUS.
BAHAN INTI:
1O BATANG CRAB STICK
10 KEPING SEAWEED
BEBERAPA BATANG DAUN SUP
5 KEPING KULIT TAUHU
CARANYA:
BAHAN BLEND TADI MASUKKAN KEATAS KEPINGAN KULIT TAUHU,SETEBAL YANG ANDA MAHU.SUSUNKAN SEAWEED,KEMUDIAN CRAB STICK,LAST SEKALI DAUN SUP.GULUNG2KAN DAN SAPU DGN TELUR UTK MELEKATKAN KULIT TAUHU TADI.REBUSKAN ROLL TADI,LEPAS ITU TOSKAN.SELEPAS ITU BOLEH DIGORENG.BOLEH MAKAN BERSAMA SOS.ROLL INI SETELAH DIREBUS BOLEH DI BEKUKAN DLM FREEZER,BOLEH DIGUNA BUAT SUP,DAN APA2 MASAKAN YG ANDA NAK MASAK.IKUT KREATIF MASING2.SELAMAT MENCUBA.... >.<



Thursday, February 10, 2011

:: SUP AYAM CENDAWAN....PENAT NYE!! ::

PENAT NYE!!...KEMAS BILIK ANAK2,KEMAS DAPUR,NAK BAGI NAMPAK ELOK.BUKAN NYA SEBELUM NI TAK KEMAS,TAPI NAK KEMAS2 KAN LAGI.DARI PAGI SAMPAI LAH NAK MASUK MAKAN TENGAHARI,AKHIRNYA SIAP JUGAK.NASIB BAIK ADA ANAK SAYA YANG SULUNG TU TOLONG,KALAU TAK LAMBAT LAH NAK HABIS,TU PUN ESOK NAK KEMAS STOR.KEMARIN DAN HARI INI SEKOLAH ANAK SAYA CUTI SEBAB ADA HARI SUKAN,ESOK PULAK CUTI PERISTIWA,SABTU AHAD MACAM BIASA LAH SEMUA SEKOLAH CUTI,SEBAB TU LAH SAYA ADA PEMBANTU HARI NI.EEMMM.....JOM CITA PASAL MENU SAYA TENGAHARI NI,HARI NI SAYA MASAK 1 MENU JE,SUP AYAM CENDAWAN.SELAMAT MENCUBA =)
BAHAN2NYA:
1 PAHA AYAM POTONG 6
1 BIJI KENTANG POTONG 6
REMPAH TUMIS
SEDIKIT LADA HITAM
GARAM/PERASA
AIR
4 BIJI CHINESE MUSHROOM(POTONG NIPIS2)
BAHAN TUMBUK:
HALIA
2 BIJI BWG MERAH
2 ULAS BWG PUTIH
1 SUDU KECIL KETUMBAR
1 SUDU KECIL JINTAN MANIS
1 SUDU KECIL JINTAN PUTIH
CARA2NYA:
TUMIS REMPAH TUIMIS(KAYU MANIS,BUNGA LAWANG,CENGKIH)DAN BAHAN TUMBUK TADI HINGGA KEKUNINGAN DAN NAIK BAU.SELEPAS ITU MASUKKAN AYAN,KENTANG DAN MUSHROOM TADI.GAUL SEBATI,DAN MASUKKAN AIR.BIAR SAMPAI MENDIDIH,BARULAH MASUKKAN GARAM/PERASA/LADA HITAM. >.<

Saturday, February 5, 2011

:: SUP WANTAN ALA SYURGA D' PINGGAN ::


Salam semua dan selamat petang..
Buat kuih apa untuk minum petang ni?Mesti buat kuih yang sedap2 ataupun beli je dekat gerai berdekatan kan,paling2 pun beli pisang goreng pastu minum pulak dengan teh 0/kopi o,sedapnya!Tapi petang ni,afie fieza tak buat kuih pun sebab masih kenyang.Sekarang ni pun saya nak masukkan yang saya masak untuk lunch hari ini.Hari ini,saya masak sup wantan ala syurga d' pinggan dan ayam goreng maxicana.Nak resepinya,macam biasalah rujuk dekat bawah ok kawan2.. =)
BAHAN UNTUK INTI WANTAN:
KULIT WANTAN
DAGING CINCANG
1 SUDU BESAR SOY SAUCE SEAFOOD
SEDIKIT GARAM
1 SUDU TEPUNG JAGUNG
SEDIKIT SERBUK HALIA
1 SUDU MINYAK BIJAN
SEDIKIT LADA HITAM
GAULKAN KESEMUA BAHAN KECUALI KULIT WANTAN.KEMUDIAN MASUKKAN INTI NYA KEDALAM KULIT WANTAN DAN BENTUK KAN IKUT SUKA.KETEPIKAN...
BAHAN UNTUK SUP:
BROCOLI
MUSHROOM
3 ULAS BWG PUTIH DIKETUK
HALIA MUDA DIHIRIS
SEDIKIT SOS TIRAM
GARAM/AJINOMOTO
1 SUDU TEPUNG JAGUNG YG DIBANCUH DGN SEDIKIT AIR
TUMISKAN BWG PUTIH DAN HALIA DALAM SEDIKIT MINYAK,SELEPAS ITU MASUKKAN BROCOLI DAN MUSHROOM,GAUL SEBENTAR DAN MASUKKAN AIR.BIAR MENDIDIH DAHULU BARULAH DIMASUKKAN WANTAN TADI.BIAR MENDIDIH LAGI,MASUKKAN GARAM/AJINOMOTO DAN SOS TIRAM.AKHIR SEKALI MASUKKAN BANCUHAN TEPUNG JAGUNG TADI.SIAP DIHIDANGKAN.,OH YA,BAGI BAHAN2 UNTUK AYAM GORENG MEXICANA,CUMA GAULKAN SAYAP AYAM DGN SERBUK AYM GORENG MEXICANA DAN GORENG SAMPAI MASAK,MUDAH BUKAN?SELAMAT MENCUBA... >.<

Monday, November 29, 2010

Sup sayur campur

Bahan2nya:
Sayur kubis
carrot
bunga kubis
asparagus
brokoli
telur
sos tiram
bwg merah/bwg putih dihiris
air /garam/perasa

Thursday, November 25, 2010

Sup Kubis Jeruk(Masin)


Bahan hiris:
Bwg merah
Bwg putih
halia
Bahan lain:
Kubis masin
telur
air
garam/perasa