CLICK HERE FOR FREE BLOGGER TEMPLATES, LINK BUTTONS AND MORE! »

Pages

Wednesday, March 23, 2011

:: DONUT LEMBUT ::



Salam semua....
Dah 3 hari tak berblog,kalau ikut seminggu rehat berblog ni,tapi tak tahan nak uploadkan pic masakan saya.Last2 saya ambil gambar guna handphone,sebab tu lah pic nya tak cantik sangat.Tapi takpe,janji nampak lah jugak gambar yang saya ambil tu.Petang kemarin saya ada buat donat,macam biasa saya kan tersangat suka makan donat ni..so petang kemarin terasa nak makan donat lah,so buat lah dlm 16 biji gitu.Sebelum ni saya dah pernah masukkan resepi donat dlm ni,tapi kali ni saya akan masukkan lagi sebab mungkin sukatan ada yang tak sama seperti sebelumnya...jom layan sekejap!!....... =)

Bahan2:
3 mangkuk kecil tepung gandum
2 sudu besar planta
2 sudu besar shortening vegetable
1 sudu besar gula
1 sudu kecil garam
6 gm yis
1 sudu kecil b.powder
1 mangkuk kecil air suam2 kuku
gula halus/dulce de leche(untuk mengaul donut bila dah digoreng)

Gaulkan semua bahan kecuali gula halus dan dulce de leche.Lepas itu tekan kan doh dgn acuan donat dan biar kan selama 1 jam,tunggu doh kembang.Bila dah kembang bolehlah digoreng,siap digoreng boleh gaul dgn gula halus ataupun dgn dulce de leche.Dulce de leche ni saya pernah masukkan resepi nya dkt blog saya ni,boleh rujuk bila2 masa. >.<

0 comments:

Post a Comment