CLICK HERE FOR FREE BLOGGER TEMPLATES, LINK BUTTONS AND MORE! »

Pages

Thursday, March 10, 2011

:: DONUT GEBU ::



Salam malam semua...
Siang tadi ada lah ternampak blog adik yang bongsu(Beautiful Green),masukkan n3 gambar donut yang ibuanda kita buat.So,saya kan pantang kalau tengok donat ni,favourite saya,lebih2 lagi donut yang ibuanda kita org buat.Petang tadi saya dengan pembantu saya yang baru nak berjinak2 dalam dunia masakan..cik asna(adik no5),memulakan operasi membuat donat.Tugas saya sediakan bahan dan campurkan semua bahan,manakala tugas adik saya pulak menguli doh menjadi donut.Haa...kerjasama yang sangat baik,sebab apa?Bila donut dah siap digoreng dan digaul dgn gula,apalagi kita org makan lah,eemmm...sedap,lembut dan berbaloi2..nyum2!Untung nya kalau ada assistant ni,keja jadi senang lah sikit...hehehe... =)
Bahan2:
400gm tepung gandum
20gm butter
2 sudu besar shortening vegetable
1 sudu besar gula
1 sudu kecil garam
9gm yis
1 sudu kecil b.powder
air suam
gula halus
Gaul kan semua bahan dan masukkan air sedikit demi sedikit,bila doh dah tak melekat di tangan,biarkan doh seketika.kemudian uli doh,dan tekan dgn acuan donat.biar selama 40 minit,bila dah kembang,goreng donat sehingga kekuningan,kecoklatan.Toskan,dan biar sekejap dan kemudian gaulkan dgn gula.saya dapat dalam 22 biji,selamat mencuba...nyum2! >.<

5 comments:

All about Beautiful Life

mesti ko pk mak plah donat tdik..hahaha..ija kerek ya post kat blog sbb xda cta..

Beautiful Butterfly

tauk kak,ada kak tyk mak,ya mak mdh lamak dah ya.kmk asna terliur nak makan donat alu molah tek...hehehe..nyaman,pandai asna nguli nya...hahahah

All about Beautiful Life

tahniah pdh ngan asna...haha

Beautiful Butterfly

kelak mun rasa nk makan donut suruh asna polah k...hehehe

All about Beautiful Life

mun nya timunnnn...hahahahaha...

Post a Comment