CLICK HERE FOR FREE BLOGGER TEMPLATES, LINK BUTTONS AND MORE! »

Pages

Thursday, March 24, 2011

:: BITTERBALLEN NASI ::



Salam malam semua...
Malam ni saya nak kongsi resepi yang saya dapat dari buku resepi ibuanda saya tapi telah saya derhaka kan bahan2nya...hehehehe,maksud saya saya ubah kebanyakkan bahannya...hehehehe....jahatnya aku!Takde lah,mana ada jahat pun,ubah ikut kreatifviti masing2 kan.tak salah kan?kan?.....jom lah layan bahan2 utk resepi malam ni...... =)


Bahan2nya:
2 mangkuk kecil nasi
2 sudu planta
3 ulas bwg merah dicincang
3 biji bwg merah dicincang
1 biji bwg besar dicincang
2 sudu sebuk lada putih
3 sudu kecil maggi secukup rasa
3 sudu tepung gandum
3 keping daging burger cincang halus
1/2 cawan cheese parut
1 1/2 cawan air
1 biji telur dipukul
japanese bread crumbs


Panaskan planta dan tumis bwg putih dan bwg merah hinggan naik bau,selepas itu masukkan bwg besar dan gaul lagi hingga sewdikit kekuningan.Masukkan pula tepung gandum dan kacau sehingga berketul-ketul,masukkan air sedikit demi sedikit sambil dikacau sehingga licin.masukkan maggi secukup rasa,lada putih,nasi dan daging burger tadi,kacau lagi sehingga bergumpal,lepas itu masukkan cheese parut,gaul.Bentukkan menjadi bulat dan celupkan dlm telur kemudian gaulkan japanese bread crumbs,goreng dlm minyak sederhana byk sehingga berwarna kuning keemasan.Boleh makan bersama mayonis dan sos cili...selamat mencuba! >.<

3 comments:

All about Beautiful Life

nyaman jak upa...pnde ko..kedak nuget upa nya eyh..

Beautiful Butterfly

auk gedak nugget lh,k balance nasi jak,tapi cpt muak coz cheese ya...hehehe

All about Beautiful Life

yarabbi!!!! knak time aku ada ko xmok plah cemya??maka ko dah tauk aku suka cheeseeeee.....oh tidak...i love it..nyummmy!!!

Post a Comment