CLICK HERE FOR FREE BLOGGER TEMPLATES, LINK BUTTONS AND MORE! »

Pages

Showing posts with label minum petang. Show all posts
Showing posts with label minum petang. Show all posts

Sunday, March 13, 2011

:: PISANG GORENG/SUP KENTANG/GRIMY BURGER ::


pisang goreng ni saya buat untuk sarapan pagi tadi....


sup kentang utk makan tengahari tadi,lauk sampingan..ikan masin kering dan telur masin

burger untuk makan malam
Salam malam semua...
Kemarin saya tak berblogger sebab saya cuti masak.Bawa anak2 makan dekat luar lepas tu petang sikit pergi rumah parents.Kakak call,dia kata ada buat pau kari dan ibuanda kita orang ada buat donat susu,so singgah lah sekejap,lagipun nak ambik adik yang no3(cik mirae)nak tidur 2 malam dkt rumah saya,lagipun sabtu,ahad dia tak kerja,adik yang no5 pun ada sama(cik asna),dia dah 4 malam dekat rumah saya,yang ni pulak tengah tunggu keputusan spm keluar,agaknya hari isnin ni keluar kot keputusan spm.Harap2 dapat keputusan yang baik,insyaallah...nak cita pasal menu hari ini,saya masukkan n3 hari ni sekali gus,dari sarapan pagi ke menu tersangat simple(lunch) dan 1 menu yang adik2 serta anak saya buat utk makan malam ni grimy burger.Saya bagi nama grimy burger sebab kalau awak semua tengok pic burger dkt atas tu,burger ni nampak comot je,so bagi lah nama grimy burger.Comot2 tapi sedap tau,saya bagi 2 1/2 bintang dari 5 bintang ok lah tu!!Sekurang-kurangnya kita hargai hasil kerja tukang masak yang baru nak belajar masak ni...hehehe,teruskan usaha adik2 ku!Jom layan!!! =)
Bahan2 utk pisang goreng:
2o biji pisang kepok
2 mangkuk tepung gandum
4 sudu minyak masak
1 sudu besar serbuk kunyit
1 sudu kecil garam
air
Gaulkan semua bahan sampai sebati kecuali pisang.lepas itu barulah masukkan pisang dlm adunan tepung,kemudian bolehlah digoreng dlm minyak panas.goreng sampai pisang garing dan masak.boleh dihidangkan..
Bahan utk sup kentang:
3 biji kentang(kupas kulit dan potong 6)
1 mangkuk kecil suun
lada hitam/garam/air
Bahan tumbuk:
3 biji bwg merah
2 ulas bwg putih
sedikit halia
sedikit ikan bilis
Tumis bahan tumbuk hingga kekuningan dan naik bau,masukkan kentang gaul sekejap dan masukkan air.Biar mendidih dan masukkan lada hitam dan garam.bila nampak kentang dah masak,bolehlah masukkan suun.tutup api,dan hidangkan..
Bahan utk burger:
10 biji roti burger(belah 2 jgn putus dan sapukan dgn planta,panaskan ats plat burger sampai kekuningan sedikit)
1 biji timun(potong nipis)
2 biji tomato(potong nipis)
1o biji daging burger
10 biji telur
lada hitam/garam halus
sos cili/sos tomato/mayonis
5 keping cheese slice
cara2nya,seperti burger2 yang biasa kita kita buat,isikan sahaja bahan2 yang dah sedia ada,dan boleh dimakan.daging burger jgn lupa dimasak ok,saya nak cepat ni,aisya dah menanggis...bye!


Saturday, February 26, 2011

:: ROTI JALA ( KUIH JALA ) & KARI AYAM ::


Salam Malam ...
Jangan hairan dan jangan rasa pelik pulak,ni lah versi roti jala SDP.Malam ni saya buat roti jala ni untuk makan malam ni bagi menggantikan nasi.Selalu nya roti jala ni warna kuning tapi saya tukarkan ke warna hijau,guna paste pandan.Waktu masakkan roti jala ni,bau harum semerbak,bukannya memuji diri sendiri tapi memang betul bau nya harum.Anak saya yang sulung,makan sampai 10 keping,haaa...jgn terkejut,sebenarnya saya buat kecik2 je,sebab tu lah agaknya bedal sampai 10keping...hehehe...Hubby pun piji sedap sangat2,alhamdulilah...lain kali nak buat lagi. =)
Bahan2 utk roti jala:
2 mangkuk tepung gandum
1 mangkuk santan cair
1/2 mangkuk susu cair
1 sudu teh garam
1 sudu besar paste pandan
1 biji telur
1 sudu besar minyak jagung
Blendkan semua bahan hingga sebati,panaskan non stick pan,sapu sedikit minyak dan tuangkan adunan roti ikut corak yang anda suka.kemudian lipat kan roti jala dah masak tadi atau gulungkan,ikutlah bentuk yang anda suka.
Bahan utk kari ayam:
1/2 ekor ayam(dipotong dan dibersih )
3 biji kentang dipotong 4 setiap sebiji
segenggam daun kari
rempah tumis
6 sudu besar serbuk kari daging( faiza )
2 sudu besar kerisik
1 mangkuk air
garam/gula
Bahan tumbuk:
4 biji bwg merah
4 ulas bwg putih
halia/lengkus/serai
1 sudu besar jintan manis
1 sudu besar jintan putih
1 sudu besar ketumbar
1 sudu besar cili kering blend
Tumis bahan tumbuk,daun kari dan rempah tumis hinggan naik bau dan sedikit kuning.kemudian masukkan serbuk kari yang dah dibancyh dgn air,kerisik.biar sampai pecah minyak,selepas itu masukkan ayam dan kentang,gaul sebati.kemudian masukkan air,biar mendidih dan sampai ayam dan kentang masak.last sekali masukkan garam dan gula,selamt mencuba...
>.<

Saturday, January 29, 2011

:: cucur ubi keledek ::

cucur ni saya buat untuk sarapan pagi tadi,atas pemintaan anak saya yang sulung.cucur ni memang kegemaran anak saya,lebih2 lagi kalau nenek dia yg buatkan,selalunya saya buat untuk sarapan pagi dan minum petang.Untuk resepi nya,sila rujuk dkt bawah ok...
BAHAN2NYA:
2 BIJI UBI KELEDEK MANIS(KUPAS KULITNYA DAN POTONG MEMANJANG)
TEPUNG GANDUM
TEPUNG BERAS
SEDIKIT GARAM
AIR
MINYAK UNTUK MENGGORENG
CARA2NYA:
TEPUNG GANDUM,TEPUNG BERAS DAN SEDIKIT GARAM DIGAULKAN DGN AIR.BAGI ADUNAN TEPUNG GANDUM DAN TEPUNG BERAS TAK ADA SUKATAN SEBAB SAYA HENTAM JE..HEHEHE..,SELEPAS TU MASUKKAN UBI KELEDEK TADI,GAUL RATA DAN GORENG DLM MINYAK.BILA DAH SIAP BOLEH DIHIDANGKAN DENGAN SOS CILI.SELAMAT MENCUBA..

Monday, December 13, 2010

Janekek


resepi ni saya dpt dr internet (my resepi ) sedap sangat2..kuih org lama2..tapi saya ubah sedikit cecah dgn cream cheese...lagi sedap!

Bahan2nya:

300gm tepung gandum

1 sudu kecil bicarbonate soda

2 biji telur

80gm tepung gula

air kelapa muda utk bancuhan doh

minyak utk menggoreng

cara2nya: semua bahan tadi disatukan kecuali minyak.bila sudah menjadi doh,bentukkan ikut bentuk kegemaran masing2..goreng dlm minyak sampai betul2 masak.boleh makan begitu sahaja atau cecah dgn cream cheese...selamat mencuba..

Tuesday, November 23, 2010

Karipap sedap..



Bahan lain:
Bwg besar dihiris halus
kentang potong dadu
Bahan utk kulit karipap:
Tepung gandum
Sedikit garam
Air suam
Minyak
Bahan tumbuk:
Bwg merah dan bwg putih
sedikit halia
sedikit ketumbar
sedikit jintan manis
sedikit jintan putih
1 sudu cili boh
2 sdb tepung kari
garam/perasa/gula

Monday, November 22, 2010

Pau Bawang


Bahan doh pau:
tepung gandum
sedikit gula
sedikit garam
ibu roti
sedikit baking powder
sedikit bicarbonate soda
air suam
Bahan inti:
bawang bombay(dihiris halus)
sos tiram
kicap manis
sedikit lada hitam
garam/perasa