CLICK HERE FOR FREE BLOGGER TEMPLATES, LINK BUTTONS AND MORE! »

Pages

Thursday, March 10, 2011

:: DULCE DE LECHE(VERSI REBUS) & ROTI CANAI SEGERA+KARI YEOS DLM TIN...HAHAHAHA ::

roti canai segera dan kari ayam yeos dlm tin....hehehe...
haaa...jgn menyesal!!.....


Dulce de leche..(versi rebus),nyum2!.............

Salam pagi khamis....
Walaupun saya lambat masukkan n3,tapi saya tetap masukkan jugak,yang penting kongsi cerita dan resepi.Tapi pagi ni,saya nak kongsi satu resepi yang mudah,kau duduk je sambil baca novel ke,majalah ke,atau sewaktu dgn nya pun dah boleh buat resepi ni.Resepi yang saya maksudkan ialah DULCE DE LECHE,sebenarnya nak buat ni ada kisah disebaliknya,nak kongsi cecerita,cecerita lah ni.Petang kemarin,saya buat dulce de leche ni selama 3 jam,dari 3:20ptg-6:20ptg..cun2 3 jam(bak kata org sarawak,cun2)mksdnya tepat2 3 jam,gas dapur saya habis,hahahaha...apalagi,macam iklan dalam tv tu,nasib baik ada Halim,tapi dalam kes saya ni Halim yang saya maksudkan bukannya penghantar gas sebenar tapi my hubby yang jadi Halim,hehehe....Kebetulan nak pergi hantar anak tuisyen,so saya suruh dia bawak sekali tong gas yang dah habis tu dan beli yang ada isian baru,hari dah nak malam,khidmat penghantaran gas dah tutup,kenalah angkat sendiri,thanks Dear!Berbalik pada resepi tadi,sekejap lagi saya taipkan,cecerita tentang menu makan malam pulak,saya saja je nak kongsi tapi takde resepinya ye,sebab semuanya segera,hehehe..,mana tak nya,tunggu tong gas sampai ke rumah 9:30mlm,dah lewat sangat2,so masak makanan segera tak ambik masa yang lama kan?adalah dlm 10 keping roti canai saya canaikan dari peti ais dan 1 tin besar kari ayam yeos yang saya tumiskan dahulu dgn bwg merah dan bwg putih,alhamdulilah..kenyang!Ok lah,jom layan bahan utk buat dulce de leche.... =)


Bahan2:
1 tin susu pekat manis
periuk
air
Buang pembalut tin susu pekat manis,masukkan tin dlm periuk dan isi dengan air.pastikkan tin susu tenggelam di dlm air,sentiasa isi kan air dlm periuk jika kurang airnya.rebus selama 3 jam atau lebih...selamat mencuba!oh ya,terlupa pulak,pastikan susu yang diguna susu pekat manis bukan susu krimer manis,sebab takut nanti hasil nya tak sama..berhati-hati dgn pemilihan susu,takut tersalah beli ye puan2.Satu lagi,saya dapat resepi ni dari blog Teratak Impian(versi kukus)thanks utk resepinya.Sebenarnya nak buat dulce de leche ni ada 3 versi,setahu saya lah,kukus,microwave dan rebus,boleh try antara 3 versi tu ye,kalau lama lagi kukus,rebus or microwave kan hasil warna nya lebih gelap. >.<

0 comments:

Post a Comment