CLICK HERE FOR FREE BLOGGER TEMPLATES, LINK BUTTONS AND MORE! »

Pages

Sunday, November 20, 2011

:: DAGING BLACK PEPER ::


Salam ahad...
Kemarin ada lah beli daging lembu,niat tu memang nak masak black pepper.Lama betul dah tak masak masakan ni,so terlaksana lah jugak.Tengah memasak daging ni,saya terlupa lah pulak takde daun bwg,bagi saya lah,kalau takde daun bawang nampak mcm kosong je kan,tu pndpt saya lah.Last2 saya teringat yang anak saya ada tanam bwg merah,dah tumbuh pun daun bwg nya,nasib baik ada walaupun daun nya tak besar sangat tapi berbaloi lah jugak,thanks kakak.apa2 pun resepi ni simple,jom layan......

BAHAN2NYA:
Daging lembu dipotong(banyak daging ikut suka anda)
2 biji bwg besar hiris bulat2
1 ketul halia hiris halus
3 ulas bwg putih diketuk sahaja
1 pokok daun bwg
1 bungkus maggi black pepper
minyak/air

Daging digoreng dlm minyak terlebih dahulu bersama halia dan bwg putih,agak2 dah bertukar warna masukkan maggi black pepper yang dh dicampur dgn sedikit air.setelah itu gaul rata2.kemudian masukkan air 1 mangkuk kecil dan biar sampai mendidih dan daging cukup masak.Nampak macam kuah dh pekat,boleh lah masukkan bwg besar dan biar sebentar,Bila bwg dah nampak masak sikit,jgn sampai layu,tutup api dan masukkan daun bwg.tak perlu garam lagi sebab maggi black pepper dah ada perasa.

0 comments:

Post a Comment