CLICK HERE FOR FREE BLOGGER TEMPLATES, LINK BUTTONS AND MORE! »

Pages

Saturday, November 12, 2011

:: CHICKEN WITH OYSTER SAUCE & BUNCIS TUMIS BLACK FUNGUS ::



Selamat malam semua...
N3 malam ni nak kongsi 2 jenis lauk yang ibuanda dan adik saya cik mirae masak.Sebab apa,kenapa saya tak masak malam ni,why2??Sebabnya......malam ni kita org dinner dkt rumah parents,so saya bantu sikit2,yg lebih nya ibuanda dan adik yg masak...hehehe,rehat gue malam ni..huhuhu...sebelum masukkan n3 ni tadi,saya dah mintak kebenaran pada empunya resepi.Saya kata,saya nak masukkan dalam blog SDP,org tak lokek pun,boleh2..simple je resepi nye,boleh buat pejam mata,betul ke?Eeemm..tak caya try lah sendiri k...hehehe.. =)

Chicken with oyster sauce

Bahan2nya:
1 dada ayam dipotong
1 labu bawang besar dipotong nipis2
1 inci halia dihiris halus
2 biji cili merah potong memanjang
1 pokok daun kucai
3 sudu besar oyster sauce
minyak utk menumis
garam secukup rasa
sedikit gula
sedikit air

Tumiskan bwg besar,halia hingga naik bau dlm minyak yg panas.kemudian masukkan ayam yg dah dipotong tadi,gaul2 kan.masukkan sos tiram dan cili merah,gaul lagi.selepas itu masukkan sedikit air,biar mendidih sebentar.lepas itu masukkan garam dan gula.Akhir sekali masukkan daun kucai,gaul sebentar sahaja,tutup api dan hidangkan.

Buncis tumis black fungus

Bahan2nya:
Rm 3.00 kacang buncis dbersih dan dipotong
2 biji bwg merah dihiris
2 ulas bwg puti dihiris
1 biji cili merah dihiris
1 mangkuk kecil black fungus(direndam dgn air terlebih dahulu smpy kembang)
1 biji telur
sedikit minyak utk menumis
garam/ajinomoto secukup rasa

Tumis bwg merah,bwg putih,cili merah hingga kekuninggan,kemudian pecahkan telur,dan hancur2kan telur tadi.masukkan buncis dan black fungus,gaul,akhir sekali masukkan garam dan perasa.Selamat Mencuba... =)

0 comments:

Post a Comment