CLICK HERE FOR FREE BLOGGER TEMPLATES, LINK BUTTONS AND MORE! »

Pages

Thursday, December 1, 2011

:: RENDANG AYAM 888 ::


Nak tahu kenapa saya letak rendang ayam 888??Nak tahu ke tak nak ni??Pas ni saya beritahu k,tapi sebelum tu saya nak bagi salam dulu,tiba2 je beri soalan,salam lupa pulak...hehehe..Assalammualaikum....mcm mana hari ni,sihat ke?Hope,semua nya dalam keadaan sihat,eemmm...macam tulis surat lah pulak.Zaman dulu2 kan,guna surat kalau nak lepaskan rindu dkt buah hati yang jauh dimata tapi dekat dihati,tapi sekarang guna sms,mms,internet,fb,twitter,ym dan sebagainya.Tak perlu nak susah2 kan nak pergi pejabat pos tu.Haaa...aku dh keluar tajuk lah pulak,nanti apa pulak org kata,dia ni kalau bercerita memang selalu menyimpang ke tempat lain,hehehe...tapi kat sini je aku menyimpang,kalau hakikat hidup sebenar,aku lebih suka duduk dkt dlm rumah,kalau kuar pun dgn hubby dan anak2.Paling2 aku pergi rumah parents dan family selalu dtg bertandang ke rumah aku.Time mcm tu je lah,sempat bersembang dan cecerita,kalau tak aku tak tahu cecerita dkt sekeliling.Bukan tak nak bergaul mesra dgn org sekeliling,cuma lebih suka duduk rmh dr kuar melepak,pas tu tak pasal2 dgr org mengumpat kan??tak baik,betul tak??Kan dah cakap,makin jauh pulak jln cerita nye kan...hhmmm..ok lah,rendang ayam tu aku bagi nama rendang ayam 888 sebab aku guna serbuk kari cap 888,selalu nya guna serbuk kari faiza tapi oleh kerana hari tu singgah ke gaint tujuan nak beli serbuk kari coz stock kat rm dh habis,cari punya cari takde lah pulak brand faiza,so try lah brand 888 ni,sebab ada yg cakap ni jenama kari lama2 punya brand,sedap.So try lah,and hasil nya not bad,memang sedap pun,tak caye?try lah sendiri k... =)

BAHAN2 NYA:
1/2 ekor ayam(dipotong & dibersihkan)
3 biji kentang(kupas kulitnya,bersih,potong)
4 sudu besar serbuk kari 888(dicampur dgn air)
4 sudu besar kerisik
6 keping daun kunyit(dihiris halus2)
rempah tumis(bunga cengkih/bunga lawang/kayu manis/ketumbar)
1 kotak santan pekat
minyak utk menumis
1 cawan air
garam/gula secukup rasa anda

BAHAN TUMBUK:
4 biji bwg merah
4 ulas bwg putih
2 inci halia
1 batang serai
1 inci lengkuas
5 keping cili kering(dibuang biji)

Tumis bahan tumbuk bersama rempah tumis hinggan naik bau dan kekuningan.Masukkan pula,serbuk kari yang dh dibancuh dgn air tadi,gaul rata2,dan masukkan kerisik.Biar sampai pecah minyak barulah di masukkan ayam dan kentang.Selepas itu masukkan air biar mendidih sebentar,barulah dimasukkan pula santan pekat tadi.Bila dah benar2 mendidih,kuah nampak dh cukup pekat,bolehlah dimasukkan daun kunyit dan garam/gula ikut cukup rasa masing2.

P/S: kalau nak rendang nya lebih kering biar lama sedikit mendidih,bila nampak agak2 nak kering,tutupkan api.Saya buat berkuah tapi kuah yg pekat coz anak2 dan hubby suka rendang yg ada berkuah.

0 comments:

Post a Comment