CLICK HERE FOR FREE BLOGGER TEMPLATES, LINK BUTTONS AND MORE! »

Pages

Thursday, December 1, 2011

:: PANDAN VS VANILA CUPCAKE ::


Selamat malam semua....
N3 malam ni saya nak kongsi cupcake dgn anda semua,tak nak cerita panjang sebab siang tadi dah panjang lebar saya bercerita.Cupcake ni saya dah buat hari ahad lepas tapi baru sekarang nak masukkan.Resepi ni pun saya dapat dari internet,tapi lupa pulak kat mana.Biasalah saya ni,kalau dah dapat resepi yang berkenan mesti nak try,and saya memang siap salin dlm buku resepi saya.Sebab tu lah lupa dkt blog siapa or kat mana saya terambil resepi ni.Bukan apa pun bila dah tulis dlm buku senang lah saya nak rujuk,tak perlu lah saya nak buka laptop bila nak mencuba resepi baru,kan?ok lah jom layan....

BAHAN2NYA:
150 gm mentega
130 gm gula kastor
2 biji telur
1/4 cawan susu segar
1 camca teh esen vanila
1 camca teh pes pandan
160 gm tepung gandum**
1/2 camca teh baking powder** (** disatukan diayak )

BAHAN CREAM/HIASAN:
Whipping cream
choclate rice
colour rice
strawberry roll


Pukul gula dan mentega hingga putih dan kembang,pecahkan telur dan pukul lagi.Selepas itu masukkan tepung yang diayak bersama b.powder tadi,pukul lagi.Kemudian masukkan susu segar,pukul lagi sampai sebati semua bahan.Lepas itu bahagikan adunan cupcake kepada 2 bahagian,satu bahagian dicampur dgn esen vanila,satu bahagian lagi dicampur dgn pes pandan.Masukkan kedua2 adunan kedlm kertas cawan(keras),sudukan.Bakar samapai masak,biar betul2 sejuk,barulah letak whipping cream,tabur dgn choclate rice,colour rice dan strawberry roll.

p/s: hiasan ikut kreatif masing2...

0 comments:

Post a Comment