CLICK HERE FOR FREE BLOGGER TEMPLATES, LINK BUTTONS AND MORE! »

Pages

Wednesday, February 2, 2011

:: NASI GORENG+TELUR GORENG ::


Selamat pagi dan salam sejahtera semua..
Permulaan pagi yang baik,keadaan cuaca yang belum dapat diramal sebab masih gelap.Hope cuaca hari ini panas supaya dapat baju jemuran ku kering,juga baju jemuran jiran2 ku..hehehe..insya allah..,umtuk menu sarapan yang saya masak hari ini ialah nasi goreng + telur goreng.Seperti biasa,kalau nak jenguk resepinya sila rujuk dekat bawah... =)
BAHAN2NYA:
3 MANGKUK NASI
2 BIJI TELUR(1 BIJI UTK TELUR GORENG)
1 BIJI BAWANG BESAR DIHIRIS
2 SUDU BESAR CILI BOH
1 BIJI CILI MERAH DIHIRIS HALUS
2 ULAS BWG PUTIH DIKETUK
SEDIKIT IKAN BILIS
MINYAK
GARAM/PERASA
CARA2NYA:
TUMIS BWG BESAR,BWG PUTIH,CILI MERAH DAN IKAN BILIS HINGGA KEKUNINGAN SEDIKIT,PECAHKAN TELUR DAN HANCURKAN TELUR,MASUKKAN CILI BOH.KEMUDIAN MASUKKAN NASI,GAUL RATA2,BARULAH DIMASUKKAN GARAM DAN PERASA.SELAMAT MENCUBA >.<

Tuesday, February 1, 2011

:: Udang OH Udang :: ( Lunch Today )

petola tumis air
Udang masak lemak cili kering

Salam semua...
Nampak nya tak kering lah baju sidaian hari ini,hari mendung dari pagi tadi.Time2 macam ni,memang mata kelat je,rasa nak membaringkan diri ke tilam dan bantal yang empuk.Esh!hehehehe..kalau nak di ikutkan mata ni,tak siap lah makan tengahari untuk hari ni.Untuk lunch hari ini,afie fieza masak udang.Udang ni,saya beli malam tadi dekat supermarket.Masih fresh sangat2,time makan tadi pun hubby komen isi udang masih fresh dan terasa manis isi nya.Saya masak udang masak lemak cili kering dan petola tumis air.Nak resepinya,sila rujuk dkt bawah..selamat mencuba! =)
:: PETOLA TUMIS AIR ::
BAHAN2NYA:
1 BATANG PETOLA(DIKUPAS KULITNYA DAN DIPOTONG)
6 EKOR UDANG
1 BIJI CILI MERAH DITUMBUK
2 BIJI BWG MERAH DITUMBUK
3 ULAS BWG PUTIH DITUMBUK
SEDIKIT BELACAN DITUMBUK
MINYAK UTK MENUMIS
AIR
CARA2NYA:
PANASKAN SEDIKIT MINYAK DAN TUMIS BAHAN TUMBUK HINGGA NAIK BAU.MASUKKAN UDANG,GAUL SEKEJAP.BARULAH DIMASUKKAN PETOLA.SETELAH ITU MASUKKAN AIR.BIAR MENDIDIH SEKETIKA,MASUKKAN GARAM DAN PERASA SECUKUP RASA ANDA.
:: UDANG MASAK LEMAK CILI KERING ::
BAHAN2NYA:
20 EKOR UDANG KERTAS
3 HELAI DAUN KUNYIT DIHIRIS HALUS2
2 HELAI DAUN LIMAU PURUT
2 SUDU BESAR SERBUK KUNYIT ADABI
1 PKT SANTAN SERBUK DIBACUH DGN AIR
GARAM/AJINOMOTO
BAHAN TUMBUK:
12 BIJI CILI KERING RENDAM DGN AIR
3 BIJI BWG MERAH
3 ULAS BWG PUTIH
1 BATANG SERAI DITITIK
CARA2NYA:
TUMIS SERAI DAN BAHAN TUMBUK YG DAH DIGAUL DGN SERBUK KUNYIT KE DALAM MINYAK SEKETIKA KEMUDIAN MASUKKAN DAUN LIMAU PURUT.SELEPAS ITU BILA DH NAIK BAU,MASUKKAN SANTAN.PASTIKAN SANTAN SENTIASA DIKACAU.MASUKKAN UDANG DAN DAUN KUNYIT,KACAU2 SAMPAI BETUL2 UDANG NYA MASAK.LAST SEKALI MASUKKAN GARAM DAN AJINOMOTO. =)






Monday, January 31, 2011

:: 2 Hidangan Sederhana T.hari ini ::


Salam satu malaysia...

Hujan baru je berhenti,cuaca sejuk 2-3 hari ni,macam duduk dekat oversea lah pulak.Lebih2 lagi dekat kediaman saya ni,Puncak Borneo..sejuk,dan lagi2 kalau musim hujan.Kalau dekat semenanjung ada Genting Highlands dan Cameron Highlands,dekat Bumi Kenyalang pulak ada Borneo Highlands.Tempat sejuk,ada kabus2 gitu macam berada di Bollywood pulak,bila berlari2 dekat taman bunga nya...hehehehe..mula lah berangan tu.Eeemm....berbalik kepada resepi lunch saya dan family hari ini ialah,jeng..jeng..jeng......sayur peria telur dan ayam buttermilk.

:: SAYUR PERIA TELUR ::

Bahan2nya:

1 biji peria(dihiris nipis2,terpulang pada citarasa masing2)

1 biji cili merah dihiris

1 biji telur

2 biji bawang merah

2 ulas bawang putih

sedikit ikan bilis

garam/ajinomoto secukup rasa anda

sedikit minyak untuk menumis

Cara2nya:

Tumis ikan bilis,bwg merah,bwg putih,dan cili hingga sedikit kekuningan.pecah kan telur dan kacau.kemudian masukkan peria,gaul sebati dgn telur dan last sekali masukkan garam dan perasa.angkat dan hidangkan.Untuk bahan ayam buttermilk pulak ialah...
:: AYAM BUTTERMILK ::
Bahan2nya:
4 ketul ayam drumstick(dicuci dan setiap drumstick potong 3)
*gaulkan ayam dgn sedikit garam,serbuk kunyit 1 sudu besar dan tepung beras 2 sudu besar,goreng kan sampai masak,angkat dan toskan*
2 biji bawang merah ditumbuk
3 ulas bawang putih ditumbuk
5-6 biji cili kering ditumbuk
1 batang serai dititik
15 helai daun kari
3 sudu butter(saya guna butter snow)
1 cawan susu cair
sedikit garam dan perasa
Cara2nya:
Cairkan butter dalam periuk kemudian tumis serai dan bahan tumbuk juga daun kari hingga naik bau.selepas itu masukkan ayam yang dah siap digoreng,juga susu cair.gaul rata2,masukkan garan dan perasa,bila dah agak2 creamy boleh lah ditutup api dan dihidangkan.Selamat Mencuba.. >.<



:: Nasi Goreng Sos ::

Salam semua dan selamat pagi..
Seawal 5:30 pagi sudip dan kuali dah mengeluarkan bunyi tung tang,tung tang di dapur afie fieza.Pagi ni saya masak nasi goreng yang paling simple kat dunia ni,hehehee...untuk bekal anak pergi sekolah dan sarapan pagi.Awal pagi jugak perut ni dah berkeroncong,macam2 lagu dah didendangkan,dari balada ke hip hop,hip hop ke jazz.Awal jugak perut ni lapar,jadi saya tak melenggahkan masa,terus ke misi mengisi perut supaya berhenti mendendangkan macam2 lagu.alhamdulilah...kenyang lah jugak.Eemm..untuk resepi nya,sila lah rujuk dekat bawah,itu pun kalau sudi ye,tapi sudi2 kan lah.
BAHAN2NYA:
3 MANGKUK NASI
SEGENGGAM IKAN BILIS
1 BIJI CILI MERAH
2 BIJI BAWANG MERAH'
2 ULAS BAWANG PUTIH
SOS CILI LIFE
GARAM/AJINOMOTO
1 BIJI TELUR
CARA2NYA:
TUMIS BWG MERAH,BWG PUTIH,IKAN BILIS,CILI MERAH HINGGA KEKUNINGAN SEDIKIT,PECAHKAN TELUR DAN HANCURKAN TELUR.MASUKKAN SOS CILI LIFE,KEMUDIAN NASI,GAUL RATA2 SAMPAI SEBATI.LAST SEKALI MASUKKAN GARAM DAN AJINOMOTO.GAUL..SELAMAT MENCUBA.. =)

Sunday, January 30, 2011

:: Kek Kukus Coklat ::

Salam semua...
Apa khabar semuanya,hope semua sihat.Sepanjang hari ini saya tak on9,sekarang baru nak on9,sebab apa?Sebab baru je ada masa terluang nak menghadap laptop.Hari ini agak sibuk lah sikit,banyak keja nak dibuat,kemas rumah dan buat apa yang patut,jadi hari ini afie fieza masak untuk lunch lauk dalam tin sahaja,harap maklum ye,sekali sekala makan lauk dlm tin ni pun tak apa kan,hehehe...tapi..tapi,hari ini afie fieza sempat lah jugak buat kek kukus coklat yang juga dibantu oleh anak sulung saya Azyan Nadzira(pembantu dapur hari ini).Buat kek ni simple je,saya dapat resepi ni dari internet jugak,dalam my resepi.com,tapi saya ubah sedikit resepi nya,kalau nak tahu resepinya sila rujuk dkt bawah ye,seperti biasa...Selamat Mencuba.. >.<
BAHAN2 NYA:
5 BIJI TELUR
2 CAWAN TEPUNG GANDUM
2 CAWAN SERBUK KOKO
1 CAWAN MINYAK MASAK
1 SUDU BESAR OVERLATE
1 SUDU KECIL BAKING POWDER
1 SUDU KECIL B.SODA
2 CAWAN GULA AISING
1 CAWAN AIR PANAS
2 SUDU BESAR SUSU MANIS
TOPPING:
1 CAWAN SERBUK KOKO
1 CAWAN SUSU CAIR
1 CAWAN GULA AISING
3 SUDU BESAR TEPUNG JAGUNG(BANCUH DGN SEDIKIT AIR)
COKLAT CHIP UNTUK HIASAN

CARA2NYA:
PUKUL GULA DAN TELUR SAMPAI PUTIH,KEMUDIAN BARULAH DIMASUKKAN TEPUNG GANDUM,KOKO,BAKING POWDER,B.SODA YANG TELAH DIAYAK BERSAMA TADI.SETELAH ITU MASUKKAN AIR PANAS,KACAU LAGI.SELEPAS ITU MASUKKAN OVERLATE,SUSU MANIS DAN MINYAK MASAK.PUKUL SAMPAI BETUL2 SEBATI.MASUKKAN DALAM ACUAN 7'7 DAN KUKUS SELAMA 45MINIT.BIARKAN KEK SEJUK TERLEBIH DAHULU,BARULAH DITUANGKAN TOPPING KEATAS NYA DAN TABUR DGN COKLAT CHIP.
UNTUK MEMBUAT TOPPING,GAULKAN SEMUA BAHAN DAN KACAU DIATAS API YG KECIL,SENTIASA DIKACAU SUPAYA TIDAK BERKETUL.



Saturday, January 29, 2011

:: Ayam Semo ::

Salam semua...
Dah makan ke belum?Mesti ada yang dah makan,sedang makan,sedang memasak dan ada yang belum makan sebab berdiet kan.Malam ni,afie fieza masak ayam semo,memang selalu nya menu masakan saya 2 ke 3 jenis sahaja sebab family tak ramai.Tapi malam ni..jeng3,1 jenis je..hehehehe..sebab kalau malam selalu nya tak makan banyak,jadi 1 jenis lauk dah memadai.Apa2 pun,kalau nak tahu resepinya,kenalah rujuk dkt bawah ok..selamat mencuba..
>.<
BAHAN2NYA:
1 DADA AYAM(DIPOTONG IKUT SUKA ANDA)
1-2 SUDU BESAR SERBUK KUNYIT
2 SUDU TEPUNG BERAS
SEDIKIT GARAM
2 BIJI CILI MERAH(BELAH DUA DAN BUANG BIJI NYA)
1 BIJI BAWANG BESAR(BELAH 4)
2 ULAS BWG PUTIH( DIHIRIS HALUS)
2 BIJI BWG MERAH(DIHIRIS HALUS)
1 INCI HALIA(DIHIRIS HALUS)
2 SUDU BESAR SOS TIRAM
3-4 SUDU BESAR KICAP MANIS
SEDIKIT AIR
CARA2NYA:
AYAM DILUMUR DENGAN SEDIKIT GARAM,SERBUK KUNYIT DAN TEPUNG BERAS.GORENG AYAM SAMPAI MASAK DAN ANGKAT.TUMIS BWG MERAH,BWG PUTIH,HALIA DLM SEDIKIT MINYAK SELEPAS MENGGORENG AYAM TADI.TUMIS HINGGA KEKUNINGAN SEDIKIT BARULAH DIMASUKKAN CILI,BWG BESAR.GAUL SEKEJAP,KEMUDIAN MASUKKAN SOS TIRAM,KICAP MANIS DAN SEDIKIT JE GARAM,JGN BYK2.MASUKKAN AYAM YG TELAH DIGORENG TADI,GAUL2 KAN.AKHIR SEKALI SEDIKIT AIR,BIAR KUAH AGAK PEKAT SEDIKIT.TUTUP API DAN BOLEH DIHIDANGKAN.



Salam semua...
Hari ni sabtu,esok pulak ahad...2 hari ni adalah hari santai untuk ibu2 yang berkerja.Time macam ni luangkan masa dengan anak2 dan suami sebab dah sepanjang minggu busy memanjang,dari pagi sampai lah ke malam.Lebih2 lagi anak saya yang sulung,maklumlah tahun ni dia nak menduduki UPSR so busy lah sikit.Dari isnin sampai lah khamis,busy dengan sekolah,aktiviti petang,balik je sekolah dah pukul 6ptg,pukul 7mlm pulak nak pergi tuisyen sampai lah pukul 9mlm.Hai...kesian jugak tengok dia,tapi apa boleh buat kan,tahun ni tahun yang penting bagi dia,kenalah belajar sungguh kalau nak dapat 5A.So..hari sabtu,ahad ni dapatlah dia berehat sikit,tapi tetap juga buat ulangkaji sikit2.
Lain pulak cerita si kecil Aisya Maira,bagun je pagi nak tengok UPIN IPIN,bulan 2 ni dia nak masuk 2 tahun.Dia memang minat sangat tengok cerita cartoon ni,dah tu minat pulak dengan lagu2 JUSTIN BIEBER,sampai saya dengan daddy dia beli album Justin Bieber ni khas untuk dia tengok.,siap lompat2 lagi sambil menyanyi lagu Justin Bieber.Tengok telatah anak2 ni,hilang rasa penat lelah sepanjang hari,walaupun masih penat..hehehe..,bersyukur teramat sangat bila tengok anak2 ni makin membesar,inilah anugerah yang paling berharga ALLAH berikan pada kita.ALHAMDULILAH........